.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
از توفان کاترینا تا سیل مازندران

دقایق به لحظات ملکوتی اذان مغرب نزدیک می شد . موقع افطار، بچه ها با روزه های کله گنجشکی دور سفره کنار خانواده نشسته بودند تا همراه بزرگتر ها افطار را بچشند .
مجری تلویزیون استانی از هر دری صحبت می کرد . تا بالاخره اذان شد و هنوز سفر های افطار برچیده نشده بود که موجی از هراس و تاریکی با طوفان کم سابقه ای بر فضای شهر مستولی شد .
دیوارهایی که فروریختند ، خانه هایی که بی سقف شدند ، درختهایی که یکی پس از دیگری بر سر هر چیزی که زیرپایشان بود فرو می افتادند واتومبیل هایی سرگردان در خیابان و ... تعدای کشته و زخمی . و دیگر کسی به یاد سریال طنز آموزنده ! در آن ساعت نبود.
این طوفان علیرغم تمام مصیبت هایی که به بار آورد هشدار بزرگی را به همه داد و آن عدم توانایی ما درجلوگیری از بروز این چنین حوادثی بود . امروزه در دنیا یکی از وظایف اصلی سازمان های هواشناسی که مجهز به انواع سیستم های رادار و دستگاههای پیشرفته هستند پیشبینی تغییرات شدید آب و هوایی است .
حتی در طوفانهایی نظیر کاترینا یا گوستاو یا هر طوفان دیگری که از شدت آن همگی تقریبا آگاه هستند مدت ها قبل از بروز طوفان این حادثه پیش بینی می شود تا بسیاری از افراد موقعیت را ترک کرده و تمهیدات لازم را برای حفظ جان و مال خود انجام دهند . طوفان زلزله نیست که غیر قابل پیشبینی باشد .
پیشبینی طوفان از نظر میزان سرعت ، شدت تخریب، جهت حرکت، نوع آسیب های احتمالی و ...کاملا قابل پیش بینی می باشد و با دادن آمادگی هایی از قبل می توان از بروز بسیاری از فجایع انسانی و خسارات مالی جلوگیری کرد .
سوالی که مطرح می شود این است که چرا مسئولین ذیربط هواشناسی یا صدا و سیما در آن ساعت های خاص که اتفاقا اکثر مردم استان در پای گیرنده های خود نشسته بودند از حادثه ای که تا ساعتی بعد آن ها را فرا خواهد گرفت خبری ندادند؟ چه ناهماهنگی و در کجا وجود داشت که مردم شهر ناگهان و بی اطلاع اینچنین در خاموشی و طوفان اسیر شدند؟ اگر این بی اطلاعی در طوفانهایی فوق الاشاره و سرعت آن چند برابر سرعت طوفان پیش آمده در این استان اتفاق می افتاد (حدود پانصد کیلومتر در ساعت) آیا هیچ انسان زنده ای در این مناطق باقی می ماند؟ و هزاران سوال دیگر که جای آن دارد مسئولین ارشد استان با حساسیت بیشتری سازمان های درگیر با مسئله فوق را ملزم به پاسخگویی نمایند ؟ یادمان نرود که این اتفاق ممکن است هر شب یا روز دیگری در خواب ، در محل کار یا در حالیکه کودکان در راه مدرسه هستند و چه بسا شدیدتر اتفاق افتد . شاید هم تا ساعاتی دیگر و شاید ...؟ و شاید های دیگر ؟؟؟ ...

مهرداد مقدم


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.